Inställningar probe och spindelstyrning

Post Reply
swerecon
Posts: 2
Joined: Tue Jul 11, 2023 3:23 pm

Inställningar probe och spindelstyrning

Post by swerecon » Sun Jan 07, 2024 11:52 am

Jag har två frågor angående inställningarna i UCCNC.

1. Efter senaste uppdateringen (är väl typ 1 år sedan redan:) ) så har jag inte lyckats ställa in automatisk mätning.
Tidigare hade jag ett automatiskt flöde med sätta Z med probe på fräsbiten och den gick till TOOLSETTER direkt efter för att mäta diffen i Z. När fräsprogrammet startade gick den direkt till TOOL CHANGE, var flera steg med att bekräfta, manuellt byte av verktyg etc sedan gick den ner på TOOL SETTER och mätte av verktyget, en snabb, en långsam sedan upp till SAFE DISTANCE. Bekräfta igen och sedan starade spindel, smörjning etc. Lyckas inte få till den inställningen igen med mätningarna.

2. Under hela tiden, både före och efter uppdateringen, lyckades jag aldrig kalibrera spindeln på något bra sätt. Använder en Z900 Frekvensomriktare 1.5KW 230V Vector med extern panel för en 1.5Kw HF Frässpindel. Jag uppfatatr att kalibreringen endast ger rätt värde vid ett (1) tillfälle och därefter diffar det. Kalibrerar jag på 10 000 rpm så är det rätt, men sen sänker och höjer den inte linjärt och desto längre ifrån 10K rpm man komer uppåt eller nedåt skiljer det upp emot 1500 rpm. Vad gör jag för fel?

Har inte använt prylarna på länge nu då jag inte får det att fungera.

admin
Site Admin
Posts: 197
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Inställningar probe och spindelstyrning

Post by admin » Mon Jan 08, 2024 8:09 am

Hej!

1. Antar att använder default profilen och att den skrevs över då när du uppdaterade?
Du har inte kvar makrona från den gamla installationen?

2. Ja det kan vara svårt att få det att stämma ibland, hur är det kopplat och från vilken motion controller?
Ibland kan det hjälpa att höja pwm frekvensen om det är den du använder till 1000hz tex, sen finns det vissa möjligheter att fixa till det i frekvensaren också tror jag beroende på vad som inte stämmer.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

swerecon
Posts: 2
Joined: Tue Jul 11, 2023 3:23 pm

Re: Inställningar probe och spindelstyrning

Post by swerecon » Mon Jan 08, 2024 4:13 pm

Tack för svar.

1. Precis, skrevs över såklart och jag hade inte tagit backup. Vill minnas allt det gick att göra i själva UCCNC eller om jag fick någon kodstring av dig, hittar dock inget mail i frågan.

2. Måste kolla exakt vilka pinnar och inställningar det ligger på. Använder UC400 Ethernet.

admin
Site Admin
Posts: 197
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Inställningar probe och spindelstyrning

Post by admin » Tue Jan 09, 2024 7:15 am

Ja du kan aktivera pluginen Autobackup så görs backup varje gång du startar uccnc.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

Post Reply