Fräser i aluminum Hjälp :)

Andy_Goodman
Posts: 15
Joined: Wed Mar 08, 2017 3:32 pm

Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Andy_Goodman » Mon Mar 27, 2017 1:30 pm

Hej.

Håller på att fräsa i aluminium och har lite funderingar, hoppas att någon här kan hjälpa mig att bringa klarhet :lol:

jag läser på ett frässtål så står det ex. 13000 rpm och 1500mm/min.

När jag körde dessa inställningar så och kör z-3mm så går fräsen av :) det känns galet fort..

om jag sänker matningen till 250mm/min och varvtal till ca 10000 så blir det bättre.

men när jag experimenterade så blev det så varmt att aluminiumet smälte och det "klibbade" i det spåret jag hade kört i.
vad beror det på? för högt varvtal och för låg mm/min?
finns det någon generell formel för detta? så man sänker varvtalet ihop med matningen.

sen borde det ju bero på hur mycket material man tar bort Z-.
är det bättre att köra fortare och ta mindre per gång?

många frågor.. tacksam för svar :)
//Andy Goodman

admin
Site Admin
Posts: 196
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by admin » Mon Mar 27, 2017 3:23 pm

Hej!

Vad är det för diameter på fräsen?

Jag kör alltid med någon form av vätskekylning när jag fräser i aluminium, antingen dimkylning eller bara fläska på med kylvätska.
Jag har sett vissa som endast kör med luftkylning men det verkar vara svårt att hitta rätt inställningar för det.
Tänk äve på att för att köra på de inställningarna som står i skärdatan så krävs det en stabil metallfräs så har man en klenare fräs får man dra ned på matningen och eller djupet.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

Andy_Goodman
Posts: 15
Joined: Wed Mar 08, 2017 3:32 pm

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Andy_Goodman » Mon Mar 27, 2017 3:44 pm

halloj.

den är 6mm

jag kör med sprit och tryckluft (dimkyla) riiiikligt..
det är ingen dedikerad metallfräs utan en cnc router, men ganska stabil och spindeln är en colombo, tror på 4kw.

jag bifogar en DB länk om du har möjlighet att titta :) här kör jag 250mm/min. och det blir inte varmt och mycket fina snitt, inga grader.
om jag vill öka, skall jag köra snabbare typ 500 och bara ta 2mm ?
eller skall jag sänka till 80-100 och ta hela vägen? plåten är 6mm

vet inte riktigt vilken faktor jag skall ändra på när jag ökar.

https://www.dropbox.com/sh/66g9l1cs4hyy ... QMU3a?dl=0

stort tack!
//Andy Goodman

admin
Site Admin
Posts: 196
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by admin » Mon Mar 27, 2017 4:44 pm

Det är egentligen bara att prova och se vad som passar bäst för din fräs, för slitaget på verktyget är det bättre att ta ett djupt skär men oftast vill man ju bara att det ska gå så snabbt som möjligt så prova både och lite försiktigt, dra lite i feedraten upp och ned och lyssna på hur det låter, man brukar höra när det låter "rätt"
Jag vet inte heller hur det är att fräsa i sån durkplåt, skulle gissa att det inte står "god skärbarhet" på dem :)
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

Andy_Goodman
Posts: 15
Joined: Wed Mar 08, 2017 3:32 pm

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Andy_Goodman » Tue Mar 28, 2017 9:27 am

njä, den kanske är hård :)
men jag skall behålla samma hastighet på spindeln som frässtålet är specat för och leka med feed och djup?
när det "klibbar" så matar jag för sakta va, så att det snurrar för länge på samma ställe?
//Andy Goodman

admin
Site Admin
Posts: 196
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by admin » Tue Mar 28, 2017 8:15 pm

Du kan även prova att sänka hastigheten på spindeln, prova med 10000rpm tex.
Men jag skulle tippa på att djupet gör störst skillnad, prova ta 1mm bara och se vad som händer, kanske fungerar det bra att köra 1mm djupt 24000rpm och hög matning istället.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

Andy_Goodman
Posts: 15
Joined: Wed Mar 08, 2017 3:32 pm

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Andy_Goodman » Wed Mar 29, 2017 12:24 pm

tack för tips. jag körde igår och sänkte rpm till 10000 och ökade matningen till 480mm/min då tog den stora fina flisor och inget tjut från frässtålet..
nästa gång skall jag laborera mer med djupet.. :)
//Andy Goodman

Palle
Posts: 26
Joined: Sat Mar 11, 2017 12:41 pm

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Palle » Sat Apr 01, 2017 12:51 pm

Durkplåt är i regel väldigt låglegerad aluminium och således seg som tuggummi. Smetar lätt.

Ska du skära djupt så går det bra men sänk varvtalet och mata ca 0.01mm/skär på 6mm pinnfräs.

Är det hårdmetall eller HSS-fräs du kör?
2,3 eller 4-skärig?

6mm HSS 3-skärig så kan du prova 4500-5000rpm och 135-155mm/min i matning.

Är det hårdmetall kan du öka värdena ca 50%. Som sagt, durkplåt är kletigt och kylväska måste hinna ner i snittet och kyla ;-)

mr_ping
Posts: 19
Joined: Wed Mar 08, 2017 11:42 am

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by mr_ping » Tue Apr 04, 2017 5:10 pm

Prova att köra med konstant rampning tex 1mm per varv. 3mm djupt full diameter låter galet mycket.

Palle
Posts: 26
Joined: Sat Mar 11, 2017 12:41 pm

Re: Fräser i aluminum Hjälp :)

Post by Palle » Wed Apr 05, 2017 6:04 pm

Nja. Brukar köra cirkulär 45 grader ramp till Z-8 med 8mm solid 4-skärig. 9000rpm F1000

Dock magnesiumlegerat, 1xD är inga problem men skärhastigheten måste sänkas i klet-aluminium rätt rejält.

Post Reply