Optimill MH25V med simplex servomotorer

madCAM
Posts: 9
Joined: Tue Nov 24, 2020 4:01 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by madCAM » Thu Jan 14, 2021 7:41 pm

Det får inte plats om man vill använda originalfästet för vinkellagret.

admin
Site Admin
Posts: 196
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by admin » Mon Jan 18, 2021 2:30 pm

Hej!
Det är kulmuttern som inte får plats, är det den du har mätt efter?
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

madCAM
Posts: 9
Joined: Tue Nov 24, 2020 4:01 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by madCAM » Tue Jan 19, 2021 6:25 am

Det stämmer. Det räcker inte med att bara kapa av flänsen. Man måste även fräsa undan 3-4 mm för kulmuttern.

madCAM
Posts: 9
Joined: Tue Nov 24, 2020 4:01 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by madCAM » Tue Jan 19, 2021 6:33 am

Alternativet hade varit att flytta ut blocket där vinkellagren sitter, men det ställer till andra problem med motvikten och Z-blocket. Om du har tillgång till 3D-CAD så kan du få mina filer där alla delar till maskinen är modellerade och man kan se exakt vad det finns för marginaler.

malu
Posts: 12
Joined: Thu Jan 14, 2021 12:49 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by malu » Mon Feb 15, 2021 7:35 pm

Missade att du skrivit... Jag tar gärna cad-filer om du har. Kör Fusion360.

Funderade på att flytta ut blocket nån milimeter. Tror att det borde räcka. Alternativt göra en ny platta, bulta på ovansidan med fästen till kugghjulen till motviktens kedja som passar den nya positionen och ett nytt skruv-fäste.

Jag tänkte nöja mig med stegmotorer. Är 8Nm overkill eller lagom?

Tänkte passa på och fråga om en anan sak gällande maskinen. Jag tycker inte mina BT30-konor lossnar så lätt från spindeln när man lossar på den. Hur sitter dina? Dels får jag "ricka" den för att den ska lossna och dels tycker jag dragtappen tar emot lite på "bladen" på den som greppar om knoppen.

admin
Site Admin
Posts: 196
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by admin » Tue Feb 16, 2021 6:15 am

malu wrote:
Mon Feb 15, 2021 7:35 pm
Jag tänkte nöja mig med stegmotorer. Är 8Nm overkill eller lagom?
De flesta nöjer sig med 3Nm motorer och det fungerer bra, 4.5Nm känns som onödigt att gå högre tycker jag men man blir ju sällan ledsen över att man överdimensionerat :)
På Z är det dock lagom.
Man får även problem med att motorn sticker upp en massa över bordet om man tänker direktdrift.
Osäker på om nema23 sticker upp något.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

madCAM
Posts: 9
Joined: Tue Nov 24, 2020 4:01 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by madCAM » Tue Feb 16, 2021 7:53 am

Eftersom det är min första maskin som jag konverterar till CNC, har jag har inte någon erfarenhet av vad som krävs. Det har däremot Johan och hans rekommendation att nöja sig med 3NM låter mycket rimligt. Teoretiskt har jag i min maskin ett maxmoment på 6NM på alla axlar, eftersom jag har växlat ned motorerna 3 ggr och det verkar vara mer än vad som behövs för den här lilla maskinen. När jag kör maskinen fram och tillbaka i Y-axeln i 2000 mm/min med accelerationsgränsen satt till 2000 mm/s^2 i UCCNC , kommer jag ändå bara upp i ca 0.5 NM på servomotorn. Servomotorn klara upp till 2NM, så det finns mycket mer "pulver" än vad som behövs. Man bör inte sätta 2000 mm/s^2 i UCCNC, det var bar för att testa gränserna i maskinen. Det blir ganska våldsamma rörelser, så accelerationsgränsen bör ställas ned till något mer rimligt som 200-500 mm/s^2.

Det enda jag har upplevt med BT30 konan är att den inte är så lätt att lossa. För övrigt har jag inte märkt något fel. Det är ju en fjäder som håller fast den och det verkar funka som det ska på min maskin. Förmodligen går det att justera lite om man mekar isär den, men det har jag inte gjort ännu.

malu
Posts: 12
Joined: Thu Jan 14, 2021 12:49 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by malu » Tue Feb 16, 2021 10:30 am

34-motorer klarar sig under bordsnivå med c:a 5mm. Så då nöjer jag mig med 4.5 på XY och en 8:a på Z.

Jag har haft min spindel nerplockad i sina alla delar. Hade ett missljud i den när den var ny så jag köpte nya SKF-lager och satte dit. Finns inget att justera. "Blomman" som greppar om drag-tappen löper i ett spår och lyfts uppåt av en kraftig fjäder och neråt är det begränsat hur långt den kan röra sig. Hade velat att den knuffade lite på tappen när man skulle lossa den. Funderade på att ersätta insexnyckeln och den mekanismen med en tryckluftscylinder men om den inte kan lossa konan så kan man inte heller bygga en ATC.

Tror inte jag har lyckats sätta ihop den fel...

madCAM
Posts: 9
Joined: Tue Nov 24, 2020 4:01 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by madCAM » Tue Feb 16, 2021 1:40 pm

Jag har också tänkt på att i framtiden sätta dit en tryckluftscylinder. Låter inget vidare om lagren är dåliga från början. Jag har inte hört något missljud i mina spindellager. Det enda är väl att den överlag kanske inte låter så bra som en riktig kvalitetsspindel, men det får duga så länge.

Får jag fråga varför du väljer steg-motorer? Jag tycker att simplex servomotorer är en mycket smart lösning. Man styr dem på samma sätt som steg motorer men de har en egen inbyggd krets som håller reda på positionen. Det är upp till 4096 steg/varv, vilket kan ändras om man vill. Man tappar inte vridmoment vid högre varvtal på samma sätt som med en steg-motor. Dessutom varvar den ända upp till 6000 rpm, vilket gör att man kan växla ned för högre vridmoment.

malu
Posts: 12
Joined: Thu Jan 14, 2021 12:49 pm

Re: Optimill MH25V med simplex servomotorer

Post by malu » Tue Feb 16, 2021 11:06 pm

Kanske för att jag kört stegmotorer på mina andra byggen... Har funderat lite på servo också men lite okänd mark... Jag hade inte tänkt köra med rem-drift utan direkt på axeln. Enklare att bygga.

Remmen är en källa till missljud. Testa smörja den med silikon-spray. Gjorde stor skillnad. Även skivan som tätar underst kan skapa lite oljud.

Har du satt in nån encoder till spindeln för att kunna köra t.ex. med gängtapp? Funderar lite på var den skulle kunna få plats.

Post Reply