Frekvensstyra svarv

Post Reply
BM425
Posts: 2
Joined: Thu Aug 11, 2022 12:21 pm

Frekvensstyra svarv

Post by BM425 » Thu Aug 11, 2022 1:04 pm

Hej!
Jag har en Optimum TH3309 svarv. Jag skulle vilja frekvensstyra den för att få lugnare start (använda startfördröjningen) o kunna ställa varvtalet lite enklare.
Motor 1,5Kw 3,5A 1400rpm 400V IE 82,8%

Ska man behålla svarvens fram o back eller ska man använda frekvensstyrningens fram/back möjlighet?

Ska jag beställa NZ100 1,5 eller 2,2 Kw för att få lite mer marginal?

Frågar också om lägsta varvtal på motorn för att bibehålla kylfläktens funktion?

admin
Site Admin
Posts: 197
Joined: Mon Mar 06, 2017 10:08 am

Re: Frekvensstyra svarv

Post by admin » Thu Aug 11, 2022 1:17 pm

Hej!
Det borde inte vara några problem.
Du måste styra fram back från frekvensaren eftersom den inte mår bra att av att du stänger av och på strömmen mellan motorn och frekvensaren, eller byter fas, och byta fas före den gör ingen skillnad.
Du kan sätta dit externa vred och knappar för att styra den.
Angående kylningen så beror det helt på hur länge du kör och hur hårt, under 10hz så kommer den blir varm ganska fort men det går att köra lägre kortare stunder, speciellt om belastningen är låg.
Ett alternativ är att sätta dit en 24v eller 230v fläkt bak på motorn istället för den mekaniska fläkten.
Jag har nog inte varit med om någon som har bytt upp sig för att den han köpt varit för klen och jag upplever själv att både nz100 och z2000 frekvensarna är väl tilltagna för att klara de allra flesta applikationer man kan tänka sig.
Nackdelen med NZ100 jämfört med Z2400 är att man inte kan sätta dig bromsmotstånd om man vill att den ska bromsa in motorn fortare, så där kan man tänka sig att gå upp ett steg om man vill både accelerera fortare eller bromsa fortare.
Z2400 har även vectorreglering vilket framförallt gör den starkare på låga varv.
-------------------------
Johan Brundin
JB CNC & Linear Components

BM425
Posts: 2
Joined: Thu Aug 11, 2022 12:21 pm

Re: Frekvensstyra svarv

Post by BM425 » Thu Aug 11, 2022 1:54 pm

Ska läsa instruktionsbok för de olika.
Tack!

Post Reply